fbpx

מה זה עמותה: המדריך העדכני לשנת 2024

השאלה מה זה עמותה היא שאלה חשובה לכל מי ששוקלים להתאגד כדי לקדם מטרה כלשהיא. לשם כך, כדאי ומומלץ להבין מה מיוחד ספציפית בכך ומהם ההבדלים בין התאגדות באופן כזה להתאגדות בסוגי גופים אחרים. במאמר זה נבין ביחד מהי עמותה, מהם היתרונות של הקמת עמותה ומהם החסרונות, וכמו כן נבין למה בכלל כדאי וצריך להקים עמותה.

מה זה עמותה?

כתשובה לשאלה זו נתחיל מהגדרה קצרה: עמותה היא מוסד ללא מטרת רווח (מלכ"ר), אשר מוקם ומנוהל על פי כללים רשמיים ומחייבים שהמדינה קבעה. מקימים גוף חדש מסוג זה באמצעות פנייה לרשם העמותות. את העמותה חייבים להקים לפחות שני אנשים ביחד והיא צריכה לכלול בין השאר הנהלה ("וועד מנהל"), "אספה כללית" ו"ועדת ביקורת". יש מגוון כללים מיוחדים באשר לעמותות, אשר מקימיה צריכים להכיר ולעמוד בהם. למשל, חייב להיות לעמותה תקנון וחייב להתבצע דיווח שוטף על פעילויות העמותה. עוד נקודה חשובה מאוד באשר להבנה מהי עמותה, היא שאלת הניהול הכספי. מותר לעמותה להרוויח כסף, אך אסור שהוא יגיע למקימיה. הרווח יכול להיות מופנה למטרות שונות שנחוצות לפעילות השוטפת של העמותה. כך גם לגבי השקעה בהיבטים מיוחדים, כגון קידום תדמית לעמותה בהתאם לקהל היעד שלה. במקרה של עמותה, קהל זה הוא בעיקר תורמים פוטנציאליים ומתנדבים וקידום התדמית מסייע, בין היתר, לחבר בין גורמים אלה לבין העמותה.

מהי מטרת העמותה?

היבט בסיסי נוסף שיש להביא בחשבון הוא שצריך לחשוב, להבין ולהגדיר לעצמכם היטב מה היא מטרת העמותה שאתם רוצים להקים. מטרה זו חייבת לקבל ביטוי ב"תקנון" שהיא נדרשת לנסח ולהציג באופן רשמי. כמו כן, שימו לב יש לעיתים קרובות מאוד כמה וכמה עמותות שיש להן מטרות דומות למדי. מבחינה זו רצוי לחשוב מראש אם העמותה שלכם תהיה שונה ובמה ואיך היא תבלוט על פני היתר. שוני כזה – "בידול" במונחים עסקיים – יסייע גם לציבור למצוא בעמותה שלכם עניין. הגדרת מטרות ברורה אף תסייע לעמותה באופן שוטף להתמקד בפעילותה. כלומר, זהו גם כלי אסטרטגי חשוב מבחינה פנימית למנהלי העמותה. הוא יסייע להתקדם מתוך הסכמה על המטרות וגם יצמצם ויכוחים והתלבטויות.

מהם היתרונות של הקמת עמותה?

  • קידום מטרותיכם – התאגדות כעמותה מסייעת לקידום מטרותיכם, שהן פעמים רבות מטרות חברתיות חשובות. בתור עמותה קל יותר להשיג תרומות, חשיפה תקשורתית, שיתופי פעולה עם גורמים שונים וכדומה.
  • פשטות – "חברה לתועלת הציבור" הוא סוג אחר של גוף שאפשר להקים. לעמותה יש יתרונות שונים ביחס אליו ובעיקר יותר חופש פעולה ופחות חובות.
  • חופש פעולה – לעמותה יש יכולת לפעול בכל צורה, כל עוד היא לא מיועדת ליצירת רווחים.
  • תמיכה ממשלתית – לעמותה יש גם אפשרות של קבלת תמיכה ממשלתית. זאת אם יש לה "אישור ניהול תקין" (אישור שמקבלים שנתית, אם כי הוא לא חובה לעמותה).
  • הקלות מס – אם יש לעמותה יותר משבעה מייסדים, היא עשויה לקבל פטור ממס הכנסה.

מהם החסרונות של הקמת עמותה?

במקביל ליתרונות, יש להקמת עמותה גם חסרונות אפשריים שחיוני להיות מודעים להם מראש:

  • עדיפות לצורות התאגדות אחרות – עמותה היא רק צורת התאגדות אחת מתוך כמה נוספות כגון חברה, חברה לתועלת הציבור (חל"ץ), שותפות, אגודה שיתופית, אגודה עות'מאנית ותאגיד סטטוטורי. לצורות שונות של התאגדות, יש השלכות רבות ולעיתים גם די מורכבות. זאת מהיבטים רבים כולל היבטי כספים ומס, חובות מול הרשויות, היבטים חוקיים שונים ועוד. לא תמיד עמותה היא צורת ההתאגדות המתאימה ביותר לנסיבות המיוחדות שלכם. עצם ההחלטה איזו צורת התאגדות מתאימה עשויה להיות בעצמה אתגר מיוחד, אשר לפעמים גם דורש התייעצות עם בעלי מקצוע.
  • עלויות – עמותה חייבת לשלם אגרה שנתית לרשם העמותות. משמעותי יותר מכך הוא שעשויות להיות לה בהחלט גם הוצאות שונות. למרות ההתבססות הרחבה על מתנדבים, יש גם מצבים שבהם דרושים עובדים בתשלום וכאן נכנס לתמונה הנושא של תשלום שכר.
  • חובות ניהוליים – עמותה חייבת לדווח באופן שיטתי ומסודר לרשויות על פעילויותיה. יש לדווח לרשם העמותות על שינויים שונים שהעמותה מבצעת, יש להגיש דו"ח שנתי, לנהל היטב פנקסי חשבונות ועוד.
  • גיוס משאבים ומתנדבים – היכולת לגייס תרומות ומתנדבים היא כמובן יתרון בהקמת עמותה. אך במקביל זה גם עשוי להיות נטל קבוע. הדבר תלוי באופי פעילות העמותה.

סיכום

כידוע, לא חסרות עמותות בארץ. עובדה זו מוכיחה שזו היא צורת התאגדות שימושית ויעילה מבחינות רבות. כך שאם אתם שוקלים לקדם מטרה כזו או אחרת, בהחלט כדאי לבחון לעומק את האפשרות של הקמת עמותה.

HEB Start-Today

פלטפורמה חדשנית וידידותית החושפת אתכם לאלפי מקורות מימון איכותיים המעודכנים בזמן אמת, ולכלי ניהול ייעודים וקלים לתפעול.

HEB Start-Today

פלטפורמה ייחודית לאיתור, הגשה, ובקרה של קולות קוראים ותמיכות ממשלתיות. וניהול כלל התהליכים והמשימות במקום אחד.

קביעת פגישת הדגמה