fbpx

תדמית לעמותה: למה זה חשוב?

תדמית היא עניין חשוב מאוד בכל הקשור לעמותות ולארגונים ואפילו לעסקים בכלל. למה היא כל כך חשובה? איך ניצור תדמית שתמשוך את קהל היעד הספציפי אליו העמותה פונה והאם חשוב לקבל ייעוץ מקצועי? על כל השאלות האלה נענה מיד במאמר שלפניכם. מתחילים.

מהי תדמית?

תדמית היא מושג שמייצג רושם או ייצוג מסוים של אדם, עסק או רעיון בעיני הסביבה. התדמית היא כלי אשר מורכב משלל קריטריונים השלובים זה בזה כאשר המשותף להם הוא דימוי חיצוני שנקבע בעיקר באמצעות מה שכבר קיים בפנימיות. התדמית היא הדבר הראשון שבו מבחין האדם כאשר הוא פוגש באדם אחר או בארגון חדש. זה קורה כאשר הופעה חיצונית מסוימת, שלט או כרטיס ביקור משדרים מסר ישיר ומדויק לאדם אחר ומסר זה מתקבל כאינסטינקט. על כן, אפשר לעצב ולשנות את התדמית, כדי שתתאים לתמונה המרוכזת יותר שנרצה להראות לקהל ולסביבה שלנו. כל אחד מאיתנו נושא עימו תדמית באופן יום-יומי, אנו מעצבים אותה החל מבחירת הבגדים שנלבש בבוקר ועד לסגנון הדיבור שלנו בשיחה עם זרים ברחוב. וכמו לבני האדם גם לעסקים, עמותות ואפילו למדינות, ישנן תדמיות אשר מייחדות ומבדלות אותן ממתחריהן.

התדמית כקשר ישיר להצלחה

קיימות נוסחאות שונות אשר מבטיחות הצלחה לגופים שונים, אך בבסיסן תמיד יעמדו מכירות. התדמית של העמותה או של הארגון אשר רוצים להצליח, מטרתה בראש ובראשונה היא למנף מכירות או במקרה של העמותה למשוך משקיעים ומתנדבים. על כן, התדמית היא הכלי החזק ביותר שימשוך ויצור קשר ראשוני עם קהל היעד אליו מכוונת העמותה וזה הגורם שיקבע ויעודד את המשקיע לבחור בה על פני אחרת. לכן, משיכת קהל יעד ספציפי הוא חלק בלתי נמנע מהצלחת התדמית של העמותה בפרט והצלחת העמותה בכלל. משום כך, התדמית אשר מייצגת את בית העסק או אפילו עמותות ללא מטרות רווח, צריכה להיות מדויקת, קליטה ובעלת מסר חזק. תדמית כזאת היא שתבטיח את ההתקשרות האופטימלית ביותר בין הצדדים המעורבים ליצירת הצלחה. שכן, התדמית היא השלב הראשון בדרך של עמותה או עסק להצלחה.

איך בונים תדמית?

תדמית נבנית באמצעות יצירת מסרים נוקבים המעוררים רגש אצל קהל היעד. הדבר נעשה בעזרת התאמת המסרים למטרות העמותה והן לקהל היעד הספציפי אליו העמותה רוצה לפנות. לכן, צעד חשוב בבניית תדמית הוא ביסוס והתמקדות בקהל יעד מסוים. כאשר גוף מסוים שואל את עצמו איך מקימים עמותה למטרה אשר לרוב תהיה ציבורית, אותו הגוף יתמקד בחתך מסוים של האוכלוסייה, בציבור בעל מאפיין אחד או יותר זהים. כאשר נקבע קהל יעד מסוים, התדמית של העמותה מפותחת בהתאמה אליו באמצעות יצירת שפה חדשה ואף זהות שמדברת אך ורק לקהל זה. מטרת התדמית המסוימת הזאת היא לייצר רגשות חיובים חזקים שיגרמו לקהל היעד לרצות להשקיע בתדמית הזאת ולהיות חלק ממנה, ומהעמותה או מהעסק אשר היא מייצגת.

חשוב להבין מי קהל היעד שאליו רוצים להגיע

בשביל שעמותה מסוימת תמשוך אליה את המשקיעים או את המתנדבים הנכונים, עליה להבין את קהל היעד שלה קודם. בשביל ליצור תדמית מדויקת שתמשוך אליה קהל מסוים בעזרת גרימת רגשות מסוימים, על העמותה קודם כל להבין מה מניע את קהל היעד שלה. זאת באמצעות הסקה של איזה רגש ספציפי יגרום לקהל היעד לפעול למען החזון או המניעים של העמותה שתדמיתה מציגה לפניו. רגשות אלו יכולים לנוע על ספקטרום רחב של רגשות מאושר והתרגשות ואפילו עד כעס או זעזוע. אף על כל אלה, כדי לא להדוף את קהל היעד המבוקש, רצוי גם להבין איזו תדמית תגרום לו לסלידה ואף להימנעות.

קבלת ייעוץ מקצועי

לרוב, מטרתה של כל עמותה היא לייעל תהליכים ציבוריים למען הציבור. הציבור הוא רחב ומורכב מאוכלוסיות שונות. קבלת ייעוץ לעמותות מקצועי היא בגדר חובה למען יצירת תדמית אחידה שתמשוך אליה קהל יעד מסוים מתוך ציבור מגוון. ייעוץ מקצועי יתרום לעמותה לפיתוח המודעות התדמיתית שלה מנקודת מבט רחבה יותר שאיננה משוחדת. נוסף לכך, ייעוץ מקצועי יעזור לעמותה להבין איזה רגש יקדם אותה, לדוגמה האם מסכנות מוכרת או לא ואם עליה לשלב זאת בתדמית שלה. וזאת מתוך ניסיון מגוון של עבודה וייעוץ לעסקים ולארגונים בתחומים שונים ולקהלי יעד מגוונים. כמו כן, ייעוץ מקצועי ימקד את העמותה בבניית התדמית על כל רבדיה התקשורתיים, החל מהתקשורת המילולית שמצויה למשל בפרסומים כתובים וכלה בתקשורת בלתי מילולית שתתבטא לדוגמה בלוגו העמותה, שיכול להיטמע בתודעת קהל היעד שלה.

בניית תדמית לעמותה

לאחר שהעמותה מצאה את קהל היעד שלה, בעזרת ייעוץ מקצועי אשר תואם את רעיונותיה, רק אז מתחיל תהליך בניית התדמית לעמותה. זהו תהליך שנעשה בשיתוף קהל היעד הישיר שלה, שכן על העמותה לבנות תדמית מהימנה שתבטא את מטרות העמותה ואת הצרכים הייחודיים של קהל היעד שלה. לשם כך, על העמותה להשקיע בעיצוב ובניית תשתיות לצורך יצירת תדמית אחידה. עיצוב התדמית הוא שיקבע את הנראות האחידה של העמותה בעיני הסביבה באמצעות שמירה על קו אחיד של תקשורת מילולית ובלתי מילולית בפלטפורמות נרחבות. לדוגמה, שם העמותה ישקף את אופי הפעילות שלה, לדוגמה עמותה ששמה "יד לקשיש" יסגיר כי מדובר בעמותה שעוסקת במתן עזרה לקשישים. דוגמה לתקשורת בלתי מילולית שתיצור תדמית חיובית לעמותה זו תהיה סמל או לוגו של יד אוחזת ביד אחרת. ציור פשוט שמבטא את רעיון העמותה, מזכיר את השם שלה, ועומד בקנה אחד עם התדמית שלה כעמותה שעוזרת לגיל השלישי.

לסיכום

הכול מתחיל ונגמר בתדמית, דימוי הסביבה לגבי רעיון אדם עסק או עמותה מסוימת. עיצוב תדמית חזקה ומדויקת שתבדל את העמותה שלך מיני רבות ותמשוך אליה את האנשים שנכונים לבוא ולתרום למטרה העליונה של העמותה, הוא תנאי הכרחי להצלחתה. ולשם יצירת התדמית, חשוב לקבוע מיהו קהל היעד המסוים שהעמותה פונה אליו. דיוק וביסוס קהל היעד הוא הצעד הראשון של כל עמותה, ארגון או עסק בדרך ליצירת תדמית חזקה. זהו צעד הדדי שכן התדמית נקבעת לפי הסביבה והרגשות האינסטינקטיביים שהתדמית מעלה בפניהם באמצעות מסרים מילוליים ובלתי מילוליים. לכן, לצורך בניית התדמית הנכונה לעמותה שלכם, פנייה לייעוץ מקצועי בתחום היא בלתי נמנעת, שכן הייעוץ המקצועי יקדם את התדמית של העמותה וימקד אותה לכדי הצלחה מרבית.