fbpx

מקורות מימון: מהם מקורות המימון הנפוצים לעסקים?

עסק הוא גוף שהמטרה שלו היא לייצר רווח, וכדי לעשות את זה כמו שצריך חייבים ליצור מודל עסקי ברור ומסודר. עם הזמן, עסקים שמתנהלים כראוי יכולים לגדול ולצמוח בזכות הרווחים שהם עושים, כאשר בדרך נהנים מהרווח העובדים והשותפים של העסק. עם זאת, ברור שהמצב הזה הוא המצב האידיאלי וכמעט אף עסק לא מתחיל במצב של רווח כבר מהתחלה. אז מה עושים עסקים בתחילת דרכם? מחפשים מקורות מימון שונים. כלומר, מי שישקיע בעסק וייתן סכום מסוים כדי להתחיל להניע את הגלגלים. אם גם אתם מעוניינים לתת בוסט לעסק שלכם, יכול מאד להיות שכבר התחלתם לחשוב על מקורות מימון אפשריים. אנו רוצים לעשות קצת סדר בעניין הזה ולהסביר על מקורות המימון האפשריים והאופציות שעומדות בפניכם.

קיימות אפשרויות מימון רבות לעסקים

אז הדבר הראשון שצריך לדעת זה שהאופציות הן רבות ומרובות, ועל אף שבעלי עסקים רבים חושבים שהאופציות מוגבלות, הכל בסופו של דבר זה עניין של חשיפה והיכרות עם האלטרנטיבות השונות. קחו למשל עסקים שהם מלכ״רים או עמותות ללא מטרות רווח. האפשרויות למימון של עסקים מהסוג הזה הן רבות ומגוונות, והרבה בעלי עסקים או אחראיים על משאבי גיוס כלל לא מודעים אליהן. לכן שווה להכיר כלים טכנולוגיים מתקדמים כמו פלטפורמת Fundbase של חברת אטלס, מאגר מידע פילנטרופי שמציג מקורות מימון, שיכול לסייע למגייסי משאבים למצוא את מקור המימון המתאים להם ואפילו לקבל סיוע מטעם חברת אטלס בנושא. מדובר למעשה במאגר עצום של תורמים פוטנציאליים עם ממשק סינון הנוח המאפשר לכל עמותה לגשת בקלות לאופציות רלוונטיות ומתאימות בלבד, ולהגיש בקשה מסודרת ומקצועית למימון.

מקורות המימון הנפוצים ביותר

כעת, בואו נדבר על מקורות המימון הנפוצים ביותר ונסביר על האפשרויות השונות יותר לעומק.

  • מימון ע"י מוסדות בנקאיים: נראה כי הפנייה של בעלי עסקים לבנקים היא הצעד האינסטינקטיבי ובדרך כלל גם הראשון של בעלי עסקים, שייפנו גם בדרך כלל אל הבנק שלהם לפני שיתחילו לחפש בבנקים אחרים. זו אולי לא השיטה היעילה ביותר, אך היא בהחלט מתבקשת והגיונית מתוך המחשבה שהגוף שמנהל עבור העסק את הכסף הוא גם זה שהכי מתאים להלוות לו כסף. ההלוואות הנפוצות לעסקים קטנים הן הגדלה של מסגרת האשראי בחשבון, הלוואות מסוג און קול (On Call) שאלו הן הלוואות קצרות מועד בתהליך קצר ועם ריבית נמוכה מהמקובל, הלוואות גישור המאפשרות דחייה של תשלומים לתקופה קבועה מראש לאחריה יש לשלם ריבית והצמדה, הלוואות שפיצר ועוד.
  • מימון ע"י קרנות סיוע: המציאות מראה שיש לא מעט עסקים בישראל שהאופציה של מימון מהבנק פשוט לא רלוונטית עבורם, בין אם בשל חוסר בביטחונות אותם דורשים הבנקים ובין אם מתוך צורך בסכומי הלוואה גבוהים יותר ממה שהבנקים השונים מציעים. במקרים הללו הפתרון של קרנות פילנתרופיות וקרנות מדינה הוא פתרון לא רע בכלל. נכון, גם כאן מימון לעסקים ניתן בתנאים מסוימים, אך אלו נחשבים לרוב לקלים הרבה יותר בהשוואה לתנאי הסף שמעמידים הבנקים. עוד יתרון משמעותי בשיטת המימון הזו הוא תנאי הלוואה נוחים עם ריביות נמוכות יותר, פריסה למספר תשלומים גבוה יותר ועוד. החיסרון הוא שלא כל עסק יכול לקבל את המימון, אבל זה בהחלט משהו ששווה לבדוק ויש סיכוי לא לגלות שזה אכן רלוונטי. מה שמעניין לדעת הוא שיש הרבה קרנות למטרות ייחודיות, למשל קרנות לעסקים קטנים בלבד, קרנות למגזרים מסוימים (למשל קרן לנשים בעלות עסק קטן בתהליכי צמיחה, קרנות לבעלי עסקים בני ובנות העדה האתיופית וכן הלאה).

אפשרות נוספת היא קבלת הלוואה בערבות המדינה דרך קרנות ממשלתיות, שהמטרה שלהן היא סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. הלוואות אלו מיועדות לעסקים עם מחזור שנתי בהיקף של 22 עד 100 מיליון שקלים, והן ניתנות לתקופת זמן של חמש שנים ומגיעות לגובה של עד שמונה אחוזים מסך המחזור.

  • מימון ע"י גורמים פרטיים: לבסוף חשוב לדבר על האפשרות של מימון לעסקים דרך תורמים פרטיים שונים מהארץ ומחו״ל. כאן מדובר באופי שוני עם הלוואות שאפשר לקבל בתהליך מהיר למדי, כשלרוב הריבית היא יחסית גבוהה ובגלל זה האופציה הזו היא עדיפה בעיקר בעתות דחק וכאשר יש צורך במימון מהיר לכל מטרה שהיא. הלוואות כאלו ניתנות לרוב על ידי גופים פרטיים כמו מקומות עבודה, חברות ביטוח, חברות אשראי וכן הלאה. לרוב מדובר בסכומים נמוכים יחסית (מתחת 50,000 שקלים), באישור מיידי ועם רף קבלה נמוך (כלומר שלא צריך להציג ערבונות או בטחונות כספיים, להביא ערבים וכן הלאה). שימו לב שיש אופציה נוספת והיא קבלת מימון מקרנות פרטיות שהוקמו על ידי נדבנים פרטיים.

סיכום

בשורה התחתונה, האופציות הן רבות וכל מה שצריך זה להיות מודעים אליהן. מומלץ בהחלט להגדיר מראש את הצרכים של העסק כדי להבין איזה סוג הלוואה תתאים לכם ושווה בהחלט לבחון בקפידה את החלופות השונות. זכרו – פלטפורמות חכמות שעוזרות לסדר את מקורות המימון ולנהל את הפניות בצורה חכמה בהחלט יעזרו וזה לגמרי משהו שווה להכיר. שיהיה בהצלחה, מאחלים לכם עסק משגשג ומקווים שתצליחו להשיג את הסכומים הדרושים להנעתו הכי מהר שרק אפשר!

HEB Start-Today

פלטפורמה חדשנית וידידותית החושפת אתכם לאלפי מקורות מימון איכותיים המעודכנים בזמן אמת, ולכלי ניהול ייעודים וקלים לתפעול.

HEB Start-Today

פלטפורמה ייחודית לאיתור, הגשה, ובקרה של קולות קוראים ותמיכות ממשלתיות. וניהול כלל התהליכים והמשימות במקום אחד.

קביעת פגישת הדגמה