אם בעבר תאגידים ועסקים שונים פעלו בעיקר כדי לרצות את בעלי המניות, כיום ברור שעסק (לא כל שכן תאגיד גדול) שרוצה להצליח בשוק העולמי חייב גם לפעול מתוך מחשבה על יתר בעלי העניין, לרבות הלקוחות, השותפים העסקיים, התקשורת וכיוצא בזה. מתוך כך, תאגידים רבים מבקשים ליישם גם אצלם את המושג הרחב המכונה אחריות תאגידית. מה זה בכלל אומר, איך אמור להתנהל ארגון שדוגל באחריות תאגידית, מה היתרונות של זה ואיך אפשר ליישם זאת בעצמינו? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.
מהי אחריות תאגידית?
אחריות תאגידית היא שם כולל לכללי התנהגות שלוקח על עצמו תאגיד שרוצה לפעול בצורה הגונה ומיטיבה עם בעלי העניין שלו – העובדים, המשקיעים, הלקוחות והציבור הרחב. אחריות תאגידית היא פועל יוצא של המושג אחריות חברתית, כלומר מודעות לזולת ולרווחת הכלל והפרט, לפני פעולה למען בעלי המניות ורווחיות החברה.
חשוב להבין כי אחריות תאגידית אין משמעותה התעלמות ממטרת הרווח. הרעיון הוא להבין איך אנחנו ממשיכים להצדיק את הקיום שלנו כעסק ומשאירים אחרינו עולם טוב יותר במהלך הדרך. מעבר לכך, זוהי גישה רווחת גם בארגונים ללא מטרות רווח כמו עמותות, וכמו שנראה מיד יש לה הרבה יתרונות שבהרבה מקרים גם יבואו לידי ביטוי בהגדלת הכנסות. אבל קודם כל, איך אמור להתנהל ארגון שפועל לפי קוד האחריות התאגידית?
מה מצופה מארגון שפועל על פי אחריות תאגידית?
כל עסק הוא שונה באופן טבעי מעסקים אחרים, ולכן יישום אחריות תאגידית הוא לא תהליך אחד סדור וקבוע. מה שעומד בבסיס של כל תהליך זו קודם כל ההסתכלות הפנימית והבחינה המעמיקה של אופי פעילות התאגיד. ככלל, מעסק שפועל על פי אחריות תאגידית מצופה להקפיד על:
- דאגה לעובדים ולסביבת העבודה: גיוון תעסוקתי, לשלם לעובדים בהתאם לעבודתם ולדאוג לרווחתם ותנאי העסקתם.
- פרסום, שקיפות ושירות לקוחות: שקיפות מלאה מול הלקוחות. לפעול כדי לספק את המוצרים/שירותים הטובים ביותר במחירים הוגנים, לשמור על זכויות אדם בתהליך הייצור של התאגיד, לפעול בצורה הוגנת ולאפשר תחרות ״נקייה בתחום״.
- ממשל תאגידי: להחיל כללי אתיקה ברורים ועדכניים על התנהלות העובדים והתנהלות החברה.
- מעורבות בקהילה והתנדבות עובדים: לקחת חלק בפרויקטים קהילתיים ולפעול למען חברה טובה יותר.
- איכות הסביבה וקיימות: לפעול למען עולם ירוק ככל הניתן ולשמור על איכות הסביבה.
מה היתרונות הבאים כתוצאה מאחריות תאגידית?
מיד נדבר על האסטרטגיה מאחורי האחריות התאגידית ונגע בכל חלק שלה בנפרד, אך חשוב להבין באופן כללי מהם היתרונות המשמעותיים של החלת אחריות תאגידית. כל עסק ותאגיד רוצים להגדיל רווחים עד כמה שניתן, ועל פניו נראה כי האחריות התאגידית עשויה לפגוע בזה. כלומר, אם נשלם יותר לעובדים שורת הרווח תקטן, ואם נחליט מעכשיו לטפל בשפכים בצורה אקולוגית במקום להזרים אותם לים זה משהו שיעלה לנו כנראה הרבה יותר כסף. אז איך בדיוק אחריות תאגידית עוזרת?
אינספור מחקרים בתחום מראים כי עסקים שנוקטים באחריות תאגידית מצליחים לגדול ולהרוויח יותר בסופו של דבר. שילמנו יותר לעובדים ודאגנו לתנאים הסוציאליים שלהם, מה שהעלה את המוטיבציה והתגייסות שלהם. שינינו את אופן הייצור של המוצרים שלנו וצמצמנו פגיעה באיכות הסביבה, יחסי הציבור שלנו השתפרו פלאים ולקוחות חדשים החליטו לתת בנו אמון. הטמענו מערכות חכמות יותר לניהול שעלו לא מעט, וכך משכנו משקיעים חדשים שרוצים להגדיל ולפתח את העסק שלנו.
בדיוק בגלל זה אחריות תאגידית היא דבר כל כך חשוב גם במקרה של עמותות ללא מטרות רווח, שרוצות למשוך משקיעים ולהגדיל את מקורות המימון והפעילות שלה. בשורה התחתונה – להחלת אחריות תאגידית יש משמעות רבת משקל בנושא של מוניטין ויחסי ציבור טובים.
האסטרטגיה שמאחורי אחריות תאגידית
מוניטין ותדמית
אז בראש ובראשונה אנחנו מדברים על מוניטין ותדמית של תאגיד. בעלי העניין הם כיום מודעים הרבה יותר, חכמים ויודעים בדיוק מה לדרוש מתאגידים וארגונים שונים. החלת אחריות תאגידית היא צעד חשוב לשיפור התדמית.
תקשורת ארגונית טובה יותר
שקיפות מלאה מציפה את האתגרים בכל תאגיד. מתוך כך עולה הצורך הממשי בתקשורת ארגונית טובה ומסודרת יותר. הרציונל הוא שמהלך כזה ייעל את התנהלות התאגיד ויאפשר יחסי גומלין טובים יותר עם כלל בעלי העניין.
צמצום, חיסכון ויעילות
קיימות היא לא רק החלת תפיסות ירוקות על העסק, אלא הבנה כי הצמצום וההתייעלות מתחילים כבר במסדרונותיה החל מתהליכי הניהול הבסיסיים ביותר.
למידה וחדשנות
זהו חלק חשוב ביותר מהאסטרטגיה. הרציונל אומר שככל שארגון ישקיע בתהליכי למידה, חדשנות והתייעלות, כך יהיה לו קל יותר לצמוח ולהתפתח מבחינה עסקית.
גאוות העובדים
הארגון צריך לפעול באופן כזה שהעובדים שלו יחושו גאווה ושליחות. כלומר, מידת ההזדהות של העובדים עם ערכי התאגיד היא אינדיקטור מצוין לתפיסה הכללית הרווחת בקרב הציבור הרחב. מעבר לכך, תחושת הגאווה מגבירה את המוטיבציה ונוצר כאן מעגל קסמים שמשפיע ישירות על הצלחת העסק.
ניהול סיכונים
חשוב לדבר על המהלך האסטרטגי של ניהול סיכונים. אחריות תאגידית בעצם מחייבת כל ארגון להיות עם היד על הדופק ולבחון בכל עת אם הפעילות שלו אכן תואמת את הערכים איתם הוא רוצה להזדהות. הדבר מאפשר ניהול סיכונים יעיל, ועוזר להבין בכל עת ולזהות מוקדם לאיזה כיוון הארגון הולך.
מהי האחריות התאגידית המצופה מעמותות שמחפשות משקיעים?
במקרה של עמותות, מדובר על שקיפות מלאה. עלינו להראות למשקיעים שאנו מתנהלים בצורה תקינה ולהוכיח כי אופן הפעילות שלנו הולם את רחשי הציבור ובעלי העניין, ונעשה מתוך ערכים ברורים.
זה חשוב מאוד לעמותות ללא מטרות רווח, מפני שאלו פועלות מלכתחילה למטרות עשייה ונתינה לקהילה. משקיעים ירצו לראות לרוב יחס הוגן לעובדים, פעילויות קהילתיות, תקשורת ושקיפות מול הציבור הרחב, יישום של תהליכים ירוקים ועוד. ככלל, ככל שעמותה תיישם יותר עקרונות של אחריות תאגידית באופן הפעולה שלה, כך יהיה לה קל יותר לגייס משקיעים.
אחריות תאגידית בחברת אטלס
אנו = בחברת אטלס לומדים את הנושא של אחריות תאגידית מזה שנים ארוכות, עוד מהימים בהם היה זה מושג נישתי יחסית. אנו מחילים את העקרונות בניהול של אטלס, אך מעבר לכך חשוב לנו ללוות את הארגונים והעמותות שבחרו לעבוד איתנו ולהתחיל ליישם זאת גם אצלם.
אז איך שירותינו קשורים לאחריות תאגידית?
חשוב להבין כי השירותים שאנו יודעים להציע לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח, מטרתם לסייע בניהול השוטף ובפרט בהגדלת מקורות המימון והכנסה יציבה מתורמים שונים. זה כולל את המערכות המתקדמות שלנו לאיתור מקורות מימון, אך עוד הרבה מעבר – את יצירת האסטרטגיה שאנו יודעים להציע. נשמח לעזור למפות גם את הארגון שלכם, לזהות את האתגרים הקיימים והמצב הנוכחי ולהציע שורת צעדים לקראת יישום מלא של אחריות תאגידית.
סיכום
בשורה התחתונה – אחריות תאגידית זה אחד הנושאים החשובים ביותר לכל ארגון בעולם כיום – החל מתאגידי ענק, דרך עסקים קטנים ובינוניים ועד לעמותות ללא מטרות רווח. אתם מוזמנים ליצור קשר ונשמח לבחון את הנושא גם בארגון שלכם. בהצלחה!