fbpx

גם במשבר, ניתן למצוא גרעין של הזדמנות.

בשבועות האחרונים המדינה והעולם כולו נמצאים בתקופת אי וודאות גדולה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה שמימדי השפעתו טרם התבהרו. כמי שאמונים על תחום פיתוח המשאבים וניהול השותפויות חשוב לבחון את מידת השפעת המשבר על עולם הפילנתרופיה וההשלכות הישירות על עבודתנו.

גם במשבר ניתן למצוא גרעין של הזדמנות.

הרשו לי לקחת אתכם מספר שנים אחורה, לאחד המשברים הכלכליים הגדולים בהיסטוריה הקרובה, זה של שנת 2008.

זה אולי יישמע תמוה אולם לאחר המשבר הבנקים בישראל דווקא הגדילו את היקף התרומות! בנק הפועלים, הגדיל את היקף התרומה לקהילה לסך של 42 מיליון ₪ , אף על פי שרווחיי הבנק צנחו ב 97%.

גם לאומי הגדיל את היקף התרומות שלו למען הקהילה ב 37% לסך של 28.4 מ' .

אפילו מעבר לים, בארה"ב,שני שליש מהחברות אמנם הקטינו את תמיכתם הכספית בשיעור ממוצע של 10% אך הגדילו את היקף שווי התרומות ב 15% באמצעות מתן מוצרים וימי התנדבות של עובדים כך שסך תרומתם לארגונים החברתיים גדלה.

במחקר שערכו דר' חגי כץ והגב' הילה יוגב, כשנה לאחר המשבר בקרב 142 ארגונים בישראל נמצא כי 51% מהארגונים חוו הרעה במצבם הכספי בשנת 2008 בשיעור ממוצע של 30% מסך התקציב הארגוני.

מה למדו הארגונים מהמשבר הזה שיכול לסייע לנו היום? כיצד התמודדו, מהם הפעולות שנקטו הארגונים בשנת 2008 ושאולי יכולים לסייע לנו גם בשנת 2021?

1. הגברת גיוס מגורמים פרטיים.

שימור הקשר עם התורמים הקיימים של הארגון בבחינת "איפה האתגר תופס אותם" וכיצד הם מתמודדים איתו, יכול לסייע לארגון ב "יום שאחרי" . וכן לשוחח גם עם תורמים פוטנציאלים שהייתם חושבים לפנות אליהם לאחר המשבר, מומלץ להתחיל את הקשר כבר כעת ולהכין את הקרקע להידוק הקשר לאחר המשבר.

2. איתור תמיכה מקרנות חדשות.

יתכן מצב שבעקבות המשבר פדרציות ישקיעו משאבים רבים יותר בקהילות ה"אם" שלהם, ופחות למדינת ישראל, יחד עם זאת , יוזמות חדשות לתפקוד בעיתות משבר מאוד יכולות לקבל אוזן קשבת מקרנות ופדרציות שונות בעולם. מיזמים חדשים יכולים לפתוח אפיקי מימון חדשים.

3. איתור מקורות ממשלתיים חדשים.

נוסף למשבר הבריאותי ישראל נמצאת בשיתוק פוליטי, אך דווקא בעיתות משבר ישנם תמיכות חדשות בהוראת שעה ומכרזים שארגונים רבים יכולים להשתלב בהם. וכמובן במידה ופיתחתם מיזמים חדשים, אפשרתם לעצמכם מקורות מימון פוטנציאלים נוספים.


4. פיתוח שירותים מניבי הכנסה.

פרדוקס המתקיים בעיתות משבר – ההכנסות מפילנתרופיה ומקורות ממשלתיים יורדות ומנגד מספר הפונים לשירותי העמותה גדלים. ארגונים שמוכרים שירותים יכולים להרחיב את כמות ההכנסות בעקבות הגידול במספר הפונים ואולי לשקול אף להעלות את מחירי השירות במטרה לכסות על צמצום ההכנסות ממקורות אחרים.

5. הגברת שיתופי פעולה עם ארגונים נוספים.

תופעה שהולכת ומתרחבת בישראל וכדאי לשקול בעיקר בתקופה זו, קרנות ותורמים רואים בעין יפה שיתופי פעולה של מספר ארגונים שכל אחד מהם מביא לשולחן את הערך המוסף שלו.

פעילות יזומה – פנים ארגונית.

6. דחיית ביצוע תכניות חדשות וקיצוץ בתכניות קיימות.

תוכניות הן בסיס לשינוים, גם אם תכננתם להוציא לפועל מספר יוזמות חדשות ולהיכנס להשקעות חדשות כדאי לחשב מסלול מחדש , להיערך לצלוח את התקופה הקרובה ולשמור על יציבות הארגון. למזער סיכונים ולשקול מחדש פתיחת תכניות חדשות המבוססות תמיכה ממקורות ממשלתיים ועירוניים בתקופה זו מכוון שתמיד קיים הסיכוי שהן יצטמצמו ב- 2021 (גם אם הבטיחו לכם משהו אחר)

7. הקפאת העלאת שכר וצמצום היקפי משרות.

צמצום כ"א איננו מהלך נעים בשום תקופה, בעיתות משבר כדאי לבחון את נחיצות הפונקציות השונות בארגון לצד הקפאת העלאות שכר. שני האפיקים נוטים להתקבל בהבנה בקרב העובדים ויכולים לסייע ליציבות הארגון עניין הניצב בראש סדר העדיפויות.

8. תפקיד ועד המנהל בעתות משבר

להביא להגברת מעורבותם של חברי הוועד בתהליכי גיוס המשאבים, לא רק ברמה האסטרטגית של קביעת מדיניות גיוס המשאבים אלא גם ברמה הטקטית ובעבודת השטח לטובת הארגון. מומלץ להקים צוות חשיבה אסטרטגי פנים ארגוני לעבודה בתקופת חירום ומה ניתן לעשות ב"יום שאחרי".

9. נקיטת יוזמה.

במידה ויצאתם ביוזמה חדשנית להתמודדות בתקופת משבר כדאי לעדכן את התורמים הקיימים והפוטנציאלים שוודאי יישמחו לשמוע על יוזמות חדשות המתאימות לתקופה.

10. תשתיות חיוניות לגיוס משאבים

נקודת הזמן הנוכחית מהווה הזדמנות לבחינה מחודשת של החומרים השיווקיים והפרסומים, לעדכן את התשתיות השיווקיות ,התכנים באתר האינטרנט , המסרים ברשתות החברתיות ואת כתיבת כרטיסי הפרויקטים השונים ותיקי התורם.

אני סמוך ובטוח שאימוץ ההמלצות גם אם באופן חלקי וודאי ייתרום להקלה בהשפעות המשבר וליציאה ממנו במצב מחוזק. אני מאחל לכם ולנו שהתקופה המאתגרת הזו תסתיים במהרה.

חברי קהילת אטלס, לקוחותינו

אנחנו מזמינים אתכם לשיחת התייעצות והכוונה ללא עלות נוספת מצדכם 

ויחד נוכל להעלות כיווני חשיבה חדשים לביסוס מערך גיוס המשאבים בארגונכם. 

בברכה 

שלומי תורג'מן

סמנכל גיוס משאבים ופיתוח עסקי

shlomi@atlas.org.il