fbpx

מלכ״ר: מה זה מלכ״ר ומדוע יש עסקים שנקראים ככה?

יש המון עמותות שונות ברחבי הארץ וישראל ידועה כארץ הנתינה והעמותות, אך נראה שרבים לא מבינים את המשמעות של המושג מלכ״ר ולא יודעים לקשר אותו בצורה נכונה לנושא. אם גם אתם שמעתם איפשהו את המושג ולא הבנתם במה מדובר, זה הזמן לעשות סדר ולהבין בדיוק מה זה אומר, מה המשמעות של מלכ״רים בישראל ומהם היתרונות והחסרונות בהקמה של גוף מהסוג הזה.

מה זה מלכ"ר?

מלכ״ר (מוסד ללא כוונות רווח) כשמו כן הוא, ארגון שהמטרה שלו היא לא לצבור רווחים לטובת הבעלים, מכאן שהוא נחשב גם כחלק מהמגזר השלישי, אלא קידום של מטרות שונות שאינן עסקיות. המטרה של מלכ״ר היא לתמוך, לסייע, לקדם ולממן את המטרה לשמה הוא הוקם. כשמדברים על מלכ״רים, לרוב מתייחסים לנושא המיסוי שהוא שונה משיטת המיסוי הנהוגה עם גופים שמטרתם היא עשיית רווח. בואו נדבר על הסוגים השונים של מלכ״רים.

יש 4 קטגוריות מרכזיות של מלכ"ר

המילה מלכ״ר מתארת ארגונים שונים באופיים ובמהותם, ובאופן כללי אפשר לראות הרבה פעמים הבדלים בין מלכ״ר אחד לאחר. אלו הן ארבעת הקטגוריות המרכזיות של מלכ״רים:

  1. גופים ממשלתיים או מוניציפליים: גופים ששייכים למדינה או לרשות מקומית כזו או אחרת. כמובן שהמטרה של גופים אלו היא לא יצירת רווח, אלא קידום של מטרות מסוימות של המדינה או של הרשות המקומית. 
  2. חבר בני אדם שאין מטרתם לגרוף רווחים: הסוג הזה מתייחס לכל גוף שמוגדר כעמותה. כלומר, התאגדות של מספר חברים שהיא לא תאגיד רשום בהתאם לחוק העמותות, והיא בעלת תקנון מוסכם.
  3. תאגיד אשר אינו רשום כחברה: או לחלופין תאגיד שלא רשום כאגודה שיתופית או שותפות. תאגידים אלו שייכים לרוב למגזר השלישי. למשל תנועת הנוער ״כנפיים של קרמבו״, ארגון ״פתחון לב״, עמותת ״איגי״ לנוער גאה, ועוד. ארגונים על המנעד בין פוליטי לחברתי.  
  4. קופת גמל הפטורה ממס הכנסה: לא קשור באופן ישיר לנושא. יוזמה של המדינה של קופות גמל ממשלתיות אליהן יכולים שכירים ועצמאיים להפריש סכום כסף מסוים שהוא פטור ממס.

מלכ"ר בישראל

המושג ״מלכ״ר״ בישראל מתייחס בדיוק לסוגי הגופים והארגונים הללו. כאמור, המשמעות העיקרית של ההגדרה הזו היא שיטת המיסוי. המוצרים והשירותים שמלכ״ר מוכר פטורים ממס ערך מוסף. עם זאת המלכ״ר חייב במס שכר על המשכורת המשולמת לעובדים בסף כמחצית משיעור המע״מ, אלא אם כן לא מגיעים לסכום גג מסוים של שכר עובדים ואז יש פטור מלא. מי שמעוניין להקים ארגון שעונה על ההגדרה ש מלכ״ר צריך להבין לעומק איך מקימים עמותה ומה המשמעות של הדבר מבחינת מיסוי ודיווח לרשויות המס בישראל, ובקישור תוכלו למצוא מידע מקיף שיעזור.

מה היתרונות בהקמת מלכ"ר?

  • הקלה משמעותית במיסוי: זהו בלי ספק היתרון המשמעותי ביותר, כאשר המוצרים והשירותים שנמכרים פטורים לחלוטין מתשלום מס ערך מוסף. זהו כמובן הנדבך העיקרי אבל אנחנו מדברים כאן על שורת כללים נוספים שמאפשרים הקלה משמעותית עד כדי היעדר מיסוי מוחלט בהרבה מקרים.
  • אפשרות למימון ממשלתי: אפשרויות המימון של מלכ״ר הם יתרון משמעותי ובפרט האפיק הזה. המדינה מעבירה מדי שנה כמעט שלושה מיליארד שקלים של כספי סיוע לארגונים מסוג מלכ״ר, וזה משהו שלא ניתן להנות ממנו כשמדובר בעסק למטרות רווח, אפילו אם העסק הזה עוסק בעקיפין במטרות חברתיות שונות.
  • תורמים פרטיים: עוד אפיק מימון אפשרי לחלוטין הוא באמצעות תורמים פרטיים. מלכ״ר שהוא בתוקף ומציג באופן עקבי אישור מנהל תקין, הוא כזה שסביר הרבה יותר להניח שיוכל ליהנות מהאפשרות הזו של תורמים פרטיים וקרנות פילנתרופיות לצורך מימון מטרות הארגון.

מהם החסרונות בהקמת מלכ"ר?

  • אישור מנהל תקין: כדי לקבל תוקף כמלכ״ר חייבים להוכיח כי העמותה מתנהלת באופן תקין ויש לקבל לפי תנאים מסוים אישור מנהל תקין. כדי לקבל את האישור הזה יש לחשוף הרבה מאד פרטים כמו שכר עובדים, הוצאות העמותה וכן הלאה. שקיפות כזו אינה נדרשת במקרים של גופים למטרת רווח.
  • עבודה חשבונאית מורכבת ושקופה יותר: החשש הגדול תמיד הוא שמלכ״רים ינצלו את הסטטוס שלהם כדי לעבור על החוק ולהתחמק משתלום מיסים. על כן יש צורך להציג דו״חות מורכבים יותר בשקיפות מלאה.
  • בירוקרטיה ולוגיסטיקה: כדי להקים מלכ״ר יש לכתוב תקנון המוסכם. מלכ״ר שרוצה לשנות כיוון ולעסוק בתחום אחרים מעבר למפורט בתקנון שנכתב, יכול לעשות זאת רק לאחר לא מעט התאמות לוגיסטיות ובירוקרטיות רבות.
  • תשלום אגרה: כדי להקים עמותה יש לשלם אגרת פתיחה וכן אגרה שנתית. כמובן שחברות ועוסקים למטרות רווח לא צריכים לשלם את הסכומים הללו.

לסיכום

אם כך אנחנו מקווים שהצלחנו לעשות סדר בדברים ושכעת אתם מבינים מהו מלכ״ר. אם גם אתם מעוניינים להקים עמותה או גוף כלשהו ללא מטרות רווח, כאן באתר תוכלו למצוא הרבה מידע מצוין שיעזור לכם לצאת לדרך, וכמובן שאנו כאן כדי לייעץ וללוות אתכם בתהליך החשוב. בהצלחה!

HEB Start-Today

פלטפורמה חדשנית וידידותית החושפת אתכם לאלפי מקורות מימון איכותיים המעודכנים בזמן אמת, ולכלי ניהול ייעודים וקלים לתפעול.

HEB Start-Today

פלטפורמה ייחודית לאיתור, הגשה, ובקרה של קולות קוראים ותמיכות ממשלתיות. וניהול כלל התהליכים והמשימות במקום אחד.

קביעת פגישת הדגמה