ניווט אסטרונומי לאסטרונאוטים

“נושאת המטוסים הגדולה בעולם מפליגה  בלילה ללא כוכבים ברחבי האוקיינוס. קברניט הספינה פרש לישון בתום משמרת יום ארוכה לא לפני שהנחה את סגנו להעירו רק בשעת חירום.

סגנו לוקח פיקוד ושעה מאוחר יותר מזהה נק’ אור מתקרבת במהירות. מיד פונה בקשר ומבקש מהגוף הבא מולו להתריע כי נושאת המטוסים הגדולה בעולם מפליגה במסלול התנגשות ועליו לפנות מיד את הנתיב.

לא עזרו קריאות חוזרות ונשנות של סגן נושאת המטוסים וזה מיד ירד להעיר את הקברניט לפני שהעניין יהפוך לחירום.

עולה הקברניט מיד לסיפון, מזהה את הגוף המתקרב במהירות ובקול רועם מתריע בקשר כי אם לא יזוזו מנתיבה של נושאת המטוסים הוא יפתח באש.

בפעם הראשונה קול חזק וברור עולה מולו ועונה לקברניט נושאת המטוסים, “ערב טוב, מדבר הקברניט של המגדלור, רק אתה יכול לסטות מהנתיב, סוף”.

לאחר שנרקם חזון והצהרת המשימה הופכת ברורה יוצאים לדרך, חשוב לבחון כל העת האם יעד ההפלגה לא השתנה והאם תכנית ניווט הספינה לא השתנתה מאז עזבנו את המזח.

אחד הדברים המרגשים והמלמדים הוא לעגון מעת לעת , לעלות לסיפון ולהביט בגאווה איזו כברת דרך נעשתה עד כה, אך מיד לאחר מכן יש לשוב ללוח השרטוטים לבחינה האם להיצמד ליעד המרכזי או שנדרש שינוי? אגב, יעד ברור ככל שיהיה בתחילת הדרך עשוי גם הוא להשתנות בהתאם למציאות המשתנה.

מנגנון ביקורת עצמית הוא הכרח ויש לדאוג להפעילו באופן קבוע. דילוג על שלב הביקורת העצמית עלול להסתיים במפגש חזיתי עם קרחון או ניצול המשאבים בטרם הגעה לנמל ועצירה בלב ים ללא יכולת להמשיך.

זכרו להטיל (ספק) עוגן,

בהצלחה!

 

מאת | אייל מליון

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *